3/24/12

Saya Mungkin Bukan Mak Saudara Contoh

Hye.. lama tak update.. actually malas nak update.. tak da benda yang special. Aku skang keje dominos pizza customer service centre. dulu keje 7e banyak masalah. gaji tak dapat-dapat. apa masalah entah nak bayar gaji orang. Oh ya.. SPM result dah keluar kan.. Congrats kat adik-adik yang dapat good results.. dulu akak malas belajar.. buat main-main jer.. tak study langsung sebab tue result macam hampeh jer.. tapi ok la dapat gak masuk UiTM. hehehe. kisahnya begini, hari nie aku dapat berita yang agak menyedihakan.. dan juga rasa sakit hati bila dapat berita itu..

Mak aku pergi umah kakak sulung aku. Nak tengok cicit dia. so aku nie dah ada cucu. Di umur 24 tahun aku ada cucu saudara.. Kau ada??? hahahaha.. Ok lepas tue mak aku nak stay la beberapa hari lagi kat rumah kakak sulong aku, tapi disebab kan kak cik aku nak balik umah mak aku, terpaksa la mak aku balik umah dia hari nie. Kak Cik aku telefon mak aku yang dia nak sampai petang esok.. Tapi dalam perbualan telefon tue kak cik aku sempat cakap yang mungkin dia tak nak anak saudara aku yang baru sahaja menerima result SPM tue masuk universiti. Dia nak anak dia masuk maktab jer. Senang Jadi Cikgu. Dia cakap masuk universiti pon keluar menganggur. Yang paling sakit hatinya kat sini sebenarnya kak cik aku nie perli aku. Yer la.. sampai ke hari nie aku masih tak dapat pekerjaan yang sesuai dengan course aku amik kat universiti..tapi aku baru habis blaja bulan 12 hari tue. kenapa dia judge aku terlalu awal? aku tahu buat masa nie aku banyak menyusahkan mak aku.. sebab sementara nak dapat kerja yang bagus nie aku terpaksa menggunakan duit aku stay kat shah alam sambil keje part time dan attend interview.. Aku pikir la kan.. kenapa la kakak aku sorang nie cetek sangat pikiran. Pekerjaan tue semua tuhan tentukan.. mungkin sekarang tuhan tak bukak lagi pintu rezeki aku atas sebab-sebab tertentu. Kenapa dia terus nak buat kesimpulan tak nak anak dia masuk universiti. Masyallah.. aku dah cukup sabar dengan perkatan-perkataan kurang enak didengar dari mulut dia. kenapa dia sangat berfikiran sempit sampai menghadkan pembelajaran anak dia. kalau anak dia tak minat nak jadi cikgu kenapa nak paksa jadi cikgu.. pada kalian.. janganlah berfikiran sempit. biarlah tuan punya badan membuat keputusan. Rezeki ada dimana2.. cuma masa dan tempat kita tak tahu.. Doakan saya dapat kerja cepat Ok..!! Bye.. Assalamualaikum..

7 comments:

aki_san said...

hehe....manis abaikan org yang bercakap tanpa berfikir,,,, rezeki ALLAh tu kat mane2 je....keje ape pon same gak..

aki_san said...
This comment has been removed by the author.
aki_san said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

rezeki Allah mmg ada kat mana2 tp kita sebagai hamba kena bersujud berdoa semayang mintak dekat dia bkn setakat tahu nnt rezeki datang menggolek. mmg Allah dah tetapkn di luh mahfuz lagi tp dengan bisikan syaitan kita tergoda terikut mmg Allah boleh tarik balik ape dia tetapkan. ape kakak sulung cakap tuh betul, mmg jadi cikgu nih senang. baca saja lah surat khabar bape banyak lepasan uni menganggur & knp diaorang menganggur.

saya kenal manis!!! said...

manis, biarla org nak kata ape,,,,hanya org yg kenal ko je taw ko camne....abaikan org yg judge ko tp xkenal ko.....biala anak die tu masuk maktab pon..setakat dpt masuk maktab, then jd cikgu pastu xikhlas wat pe kan?? jd cikgu ni amanah dr allah....aku selalu wonder tgk zaman sekarang cikgu2 da x macam dulu...mengajar cam xnak mengajar....tu msti bukan minat die....kesian la anak2 bangsa kite nanti bile semua cikgu x ikhlas jd cikgu...kene paksa....

minesilinda said...
This comment has been removed by the author.
minesilinda said...

ala bdak2 maktab, upsi tu menganggur jgk before dpt posting sama cm kita....tp tgk la brapa rmai kwn2 kita yg dh kerja after stdy cuma lambt n cepat je..rezeki masing2 la tu....