1/12/11

Saya Pelajar UiTM

Salam.. sangat tertarik dengan kategori blog malaysia kali ini.. nak join? Klik sebelah  BLOG PILIHAN MALAYSIA

sebelum nie aku agak malas nak join mendalah macam nie.. kali nie macam rasa best sebab secara tidak langsung aku boleh popularkan kursus yang aku ambik kat UiTM nie.. UiTM?? ramai cakap universiti tolong MELAYU.. bukan tolong ok.. itu memang hak melayu.. kami bukan bodoh atau tidak mampu belajar ditempat lain.. kami adalah manusia terpilih untuk meneruskan perjuangan melayu.. kami masuk sini bukan kerana keputusan SPM kami teruk.. sebab kami insan terpilih.. lecturer aku cakap.. dont looked at where we come from but look forward where we are going..

Ok.. lets start..

aku adalah pelajar UiTM, Shah Alam. Kursus apa? Degree in Construction Management.. Fakulti apa? Fakulti Seni Bina, Perancangan dan Ukur.. Sekarang adalah last semester aku.. so insyallah dalam bulan 5 2011 nie aku grad lah..(waaaa.. tak sabar nak habis).. aku dah bercinta dengan UiTM nie hampir 5 tahun.. 3 tahun diploma dan 2 tahun degree.. masa diploma dulu kat UiTM Seri Iskandar, Perak.. masa tue aku amik Diploma in Building.. so bila dah habis aku pon berhijrah ke shah alam untuk amik degree pulak.. dan selesai sahaja degree dan mendapat segulung ijazah maka aku akan pening pulak dengan hutang aku yang menggunung tinggi dengan PTPTN..(haha.. selingan)

Mula-mula aku nak cerita pasal diploma dulu sikit.. aku masuk ngam-ngam bulan 7.. so first intake.. masuk-masuk biasa la kena MMS.. bukan multimedia message la.. MINGGU MESRA SISWA..it's something like orientation week.. mesra sisawa?? tak la mesra.. orang yang aku mesra time minggu tue pon aku dah tak ingat dah.. hahaha.. bila start kelas pulak aku sangat excited lah.. yer la nak kenal kawan baru.. then aku pun nak taw jugak apa course aku nie belajar tentang apa sebenarnya? sebab masa isi UPU tue aku main hentam ja isi.. Bila sebut DIPLOMA in BUILDING nie aku jadi blur.. tak tahu apa-apa. sebab aku budak sains time sekolah dulu.. oooo.. rupanya belajar pasal pembinaan.. bina bangunan, bina jambatan, bina infrastruktur.. kira-kira course nie untuk mereka yang nak bekerja dibawah syarikat kontraktor.. oo.. baru taw la masa tue terms construction.. sebelum nie satu hapa aku tak taw.. classmate aku sangat best.. nak tengok diorang?? sila lihat dibawah dengan senyuman =)

AP 116 /D - sila klik untuk gambar jelas
masa nie trip ke genting untuk kaji pasal steel structure (kerangka besi)

Builder Batch july 2006 - batch aku.. campur2 4 kelas.. tapi tak semua ada..

suka yer dengan gambar diatas?? ok sambung plak dengan cerita masa degree nie.. memang kena banyak sikit baca.. sbab aku bercinta lama dengan UiTM nie.. ok masa degree nie pulak macam lain sikit.. sebab environment dah lain.. tapi mostly kawan-kawan yang sama.. cuma ada sikit-sikit la yang dari cawangan lain dan course lain yang menerjah ke course aku.. belajar pun dah makin susah.. yer la.. kalau lepasan diploma boleh kerja jadi site supervisor.. tapi bila lepasan degree boleh jadi project manager.. jadi belajar pun makin susahlah.. tapi tak kisah la tue.. adat belajar kan.. mana ada benda senang..jadi kawan-kawan aku time degree pulak seperti dibawah.. sila lihat dengan senyuman =)

semasa trip ke NUSAJAYA-JOHOR

sangat happy kan kami.. memang happy belajar di uitm.. tak percaya tanya budak-budak uitm..

KENANGAN MANIS :
- benda nie tak berlaku lagi.. tapi aku nak tulis jugak kat sini.. kelas aku akan pergi ke korea insyallah bulan 3 nie.. suka bangat weh.. biarlah tak pergi lagi.. tapi nak jugak aku mention kat sini..
- mendapat gelaran 'the most good presenter' oleh PN.SITI JAMIAHTUN JAMIL masa diploma.. popular aku time tue..hahaha (riak gila)
- mendapat anugerah 'dekan' semasa diploma.. degree?? tak dapt la weh.. susah.. hahaha...

KENANGAN PAHIT:
- mendapat surat saman sebanyak 4 kali semasa diploma kerana tidak memakai pakaian mengikut sahsiah rupa diri UITM dan tidak memakai kad matrix..
- abang senior aku yang aku minat selama 1 tahun secara diam rupanya dah ada awek, dan awek dia tue gediks.. (hahaha.. kecewa)
- Muka aku alahan dengan air paya.. akibatnya muka aku tumbuh bijik2 nanah dan kemerahan.. nie semua angkara camping bomba masa diploma.. scary beb muka time tue.. sebulan nak elok.. semua lecturer tegur dan simpati..

waaahhhh... berjela jugak aku menaip.. tue lah excited kan cerita pengalaman di UiTM.. maklumlah UiTM DI HATI KU.. cheeewwwaaahhh.. ok... da....

23 comments:

a.R said...

SAYE TENGOK GAMBAR DENGAN PENUH SENYUMAN..best ye zaman belajar....huhuhu~

Manis Madu said...

hagio sae: terima kasih kerana penuh dengan senyuman.. memang best zaman belajar.. pasti rindu bila dah kerja nanti..

Unknown said...

waaa... sy mnat bidg awk tue.. tapi sdey tak dapat

Manis Madu said...

micky eyqa : haiii..!! mmmg menarik bidang nie.. x dapat?? x pa.. mungkin takdir awak dalam bidang lain..

H.A.N.I.S said...

haiiiiiiiiiii~ sy pon dr uitm gak..huhu..
rumah sy dkt2 gak gn uitm perak tu.. tbe2 nak gtw kan~ haha!

salam kenal~

Manis Madu said...

hanis: owh yer ker dkt ngan uitm perak.. hahaha... knp x gtaw dulu.. leh singgah makan nasi..bhahah.. tba2 jew.. keep in touch.. bdk uitm best..

Unknown said...

salam perkenalan dari student UIA!!!

Manis Madu said...

hantu gigi : hye..!! salam kenal gak..

LiNdA ZaiN said...

dr upsi singgah cni...

Manis Madu said...

linda : hye.. tq singgah.. keep in touch...

♥ sALmiE ♥ said...

hye manismadu... salam perkenalan...
sy blogger uthm...jom singgah site sy...
sy follow awk :)

Manis Madu said...

tq

Anonymous said...

Puan Jami!!! dia skg ajar saya building services :)

Anonymous said...

Hi sis! Seronok saya baca kisah sis masa di uitm. Saya baru lepas SPM. Dan beberapa hari je lagi permohonan untuk ke upu,ipta akan dibuka. Saya berminat dengan course yang sis ambil ni. Kalau sis boleh share, berapa result SPM yang sis dapat eh? If sis tak kesah la. Heheehee. Thanks!

alif said...

hye cik manis madu,
sye nk tau ap subjek awak blajar kat degree tu?...sye bru nk habis dip building..3 thun beb,hahaha

Anonymous said...

Salam saya nak tanya lah.. Kalaw amek diploma building ni.. Boleh ke sambung dalam degree senibina ? Kalaw x boleh .. Agak2nya ape kos yg sesuai utk sambung after diploma building ?-jane

nesh said...

PENDAFTARAN AGEN TOPUP PREPAID KINI DIBUKA

Assalamualaikum dan Salam Hormat,

BERITA BAIK buat semua golongan tidak kira pelajar, professional, surirumah, penganggur atau sesiapa saja. Kami mempelawa anda untuk menjadi agen prepaid di kawasan anda. Dengan hanya sebuah handphone anda boleh memiliki PERNIAGAAN SENDIRI. Anda TIDAK perlu bekerja sepenuh masa atau mempunyai kedai untuk memiliki perniagaan ini. Boleh dilakukan secara PART TIME mengikut keselesaan anda.

Kami sediakan pelan pemasaran istimewa bagaimana anda boleh mencapai pendapatan purata sebulan di antara RM800 - RM6000++. Pelan pemasaran yang HEBAT ini sememangnya telah dibuat untuk anda yang sanggup berusaha untuk mencapai kebebasan kewangan sebagai SEBAHAGIAN daripada agen topup syarikat.

Kami tawarkan 10 pakej menarik dan juga bonus sensasi Samsung Galaxy Y.

PENDAFTARAN SERENDAH RM10!
BONUS SENSASI SAMSUNG GALAXY Y (TERHAD)!

Pendaftaran adalah serendah RM10 dan hanya sekali seumur hidup. Sila layari..

---> http://www.topupprepaid2u.com
---> http://www.topupprepaid2u.com


Rebutlah PELUANG ini sekarang juga.


Ikhlas,
Admin,
TopupPrepaid2u.com

http://bananano.blogspot.my/ said...

tapi sis, diploma bangunan dgn ukur bangunan berbeza ke? curious sgt2,, tkut kalau pegi sane, kos tu utk siswa laki jea.

Unknown said...

Hello nk tanya, dlm fakulti seni bina ni, byk course diploma nye. Contohnye, diploma perancangan bandar dn wilayah, diploma ukur bahan. Sy tak berapa faham nk amik yg mana satu. Boleh explain tk pls? Tq!

Anonymous said...

Assalamualaikum
Sorry, sekadar tumpang bertanya, ada sesiapa yang minat ambil MUET dalammasa terdekat ni dan minat nak ambil tuisyen MUET..boleh roger atau wasap saya di sini 012 5022164...terima kasih dan maaf sekali lagi

Anonymous said...

ape beza bidang bangunan dan bidang seni bina ek?

Anonymous said...

Assalamualaikum, nak betanya di UiTM senang tak nk apply masuk belajar, sy ni baru habis advance diploma d CIAST ,jadi ye nak apply degree dalam bidang automotif

Ayu said...

Thanx sharing..