12/25/10

REVOLUTION rambutku..

salam everyone.. hari nie macam biasa hari hari aku.. hari aku treatment rambut , rebonding rambut orang, treatment rambut orang.. so aku pikir hari-hari aku duk wat menda nie. so why not aku cerita pasal rambut kan.. hehehe.. ok tak? ok?? ok?? ok ker tak nie?? mesti jawab ok.. kalau tak piap.piap..dush..dush.. (belasah la kunon).. ha... jawab pun.. so aku bagi entri pertama pasal RAMBUT nie aku nak cerita perubahan rambut aku.. maksudnya hairstyle aku dari dulu sampai la sekarang. seingat aku, first aku buat rebonding masa umur 17 tahun.. batak tak?? yer la.. masa sekolah mak aku tak kasi wat2 fashion rambut nie.. membazir katanya.. tapi sekarang zaman da berubah.. ramai budak kecik lagi datang 'buat' rambut kat saloon aku.. yang paling kecik customer aku umor 5 tahun.. datang colour rambut beb.. heh.. style btol mak dia.. ada yang umur 6 tahun dah datang treatment rambut.. dulu aku masa kecik just pakai shampoo johnson&johnson jew (tak pedihkan mata..) heheh..


my little customer (6 tahun) : buat treatment rambut...!!
comel budak kat atas tue.. aku tanya panas tak dik?? kalau panas sangat bagitaw akak yer.. dia just kelip-kelip mata pandang aku.. senyap jew.. hahaha.. malu kot..

ok.. seterusnya mari kita lihat perubahan rambutku.... jeng..jeng..jeng....sesi melihat gambar manis madu yang gemuk lagi cumell.. cumell kew??? hahaha.. what eva....


gambar diatas adalah ketika berumur 18 tahun.. masa umur 17 tahun yang buat rebonding tue gambarnya tidak dapat dikesan.. masa nie rambut da panjang dan saki baki rebonding sudah tiada.. ni kira rambut original aku la.. hahaha.. muka aku time nie tembam kot.. hahaha.. muka budak baru lepas sekolah katakan..



Gambar-gambar diatas adalah rebonding buat kali kedua.. masa nie umur aku rasanya 19 tahun. Part 3 diploma.. lawaknya muka masa muda.. harharhar.. 'Bolok wok' (bahasa terengganu)..
lepas tue da rasa cam nak tukar style.. asyik-asyik lurus jew kan.. aku pun mencuba membuat curl hairstyle.. plus plus warna rambutku dikaler dengan warna merah pekat.. tak ingat dah nama colour nie.. sakan noh.. hahaha.. masa nie aku umor 20 tahun.. masa part 6 diploma..


selepas 6 bulan macam tue la.. colour rambut aku yang warna merah dah makin kurang... dah pergi ke hujung rambut dah.. apa lagi... aku pon nak lagi stylo la kunon.. aku pon warnakan rambut aku kepada warna blonde seperti diatas.. hahahaha.. giler colour nie beb.. cm minah salleh celup aku masa nie.. memang pergi fakulti aku takan bukak tudung la.. kalau tak dah kene kejar ngan pak guard uitm yang beribawa tue.. masa nie da masuk degree kat shah alam.. so duduk shah alam kena la stylo beb.. hahahaha.. x delah.. bukan niat sebab duduk shah alam.. just perasaan ingin mencuba jew.. hehehe...

lepas tue.. masa cuti sem.. aku pun balik la kuantan.. masa nie akak aku da bukak saloon.. baru bukak sangat la.. dia pon duk mengomel la yang rambut aku nie macam penyapu.. rosak teruk.. so dia sarankan aku potong rambut.. buang yang rosak.. aku pun pikir2 potong jew la.. bukan taleh panjang balik.. kemudian jadi lah seperti diatas.. ha.... pendek da pown...


pastue aku rasa cam tak stylo ja aku rambut macam tue.. aku pon cakap kat akak aku..aku nak rambut kaler biru.. pastue akak aku cakap kalau nak kaler biru kena la 'bleaching' dulu rambut nie.. maksudnya aku kena lunturkan rambut sedia ada.. tanpa berfikir panjang, aku bersetuju.. dan hasilnya seperti gambar diatas tue.. huhu.. pegi mana pon orang tgk aku.. hahaha.. 2 minggu jugak la rambut aku cm nie.. sampai mak aku tanak pergi shooping ngan aku.. hehehe... lawak... lepas tue mak aku paksa gak aku kaler rambut.. dia kata kaler lah warna apa pun janji bukan warna cm rambut aku kat atas nie.. so.. aku pun kaler la warna biru.. sila lihat gambar dibawah...

 nampak cam warna hitam jew kan?? tapi kalau bukan dalam gambar memang akan nampak warna dark blue.. akan tetapi.. entah kenapa.. rambut aku dah tanak terima colour lagi.. disebabkan bleaching tue la.. sebab rambut aku dah tak da nutrien.. dah terlampau kering.. sbb tue x bleh pegang clolour tue.. jadi warna rambut aku luntur.. disebabkan luntur tue warna rambut aku jadi blonde.. hihihi.. blonde kembali...

tanpa rasa sedar dirinya dengan rambutku yang semakin rosak aku tetap jugak nak buat curl.. sbb aku rasa curl lah yang amat sesuai dengan muka aku.. so aku buat lah curl balik.. tapi kali ini rambut aku lebih pendek..lepas tue after 2 months aku bosan la ngan rambut warna blonde.. rambut rosak aku nampak ketara sangat.. hujung rambut nampak cam bulu jagung.. pastue aku decide nak warnakan colour dark violet.. tapi hanya 1 minggu sahaja warna unggu tersebut juga luntur.. huh.. blonde kembali.. selepas beberapa bulan selepas itu aku rasa cm nak warna hitam ja rambut.. rasa macam dah lama la rambut aku tak warna hitam.. so.. aku colour la hitam..hehehe... ayu gitu warna hitam... sedarlah diri ko tue melayu.. hahahaha... hasilnya seperti dibawah...

itu dia.. sudah bewarna hitam but still curly.. mak aku macam mengucapkan syukur kehadrat illahi bila aku colour rambut warna hitam nie.. hehehe...

ok... yang terbaru aku potong lagi rambut aku.. colour still hitam.. rambut direbonding sedikit.. nama hairstyle nie adalah 'BANG HAIRSTYLE WITH FRONT FRINGE' kalau you oll nak potong cm manis nie just cakap kat stylist korang tue nama tue.. nowadays gaya macam nie agak popular.. huhu.. okeh.. cerita dah habis dah... 

oh yer.. manis nak bgtaw sikit.. jangan terlalu taksub menggayakan rambut anda dengan menggunakan bahan chemical seperti manis.. huhuu,. aku da menyesal sekarang sebab macam-macam colour aku taruk kat kepala nie.. kalau nak jugak perlulah selalu treatment rambut anda.. pakai leave-on serum or whatevers yang boleh mengembalikan nutrien dekat rambut anda.. barulah rambut sihat.. ok.. daaaaaa...
                  

3 comments:

Ken Wooi said...

perempuan selalu ada banyak hairstyle.. :)

Manis Madu said...

aah.. tapi lelaki pon da bnyk skrang.. nak manis wt entri pasal hairstyle lelaki ker?? hahaha

BeauTyHouSeLurves said...

U pnyer rmbut rosak x biler rebond...sbb rmbut u kn da bleach..