4/2/12

SENSITIVE ISSUE

HELLO GUYS... pelik tak. pelik tak???? pelik kan.. aku rajin update blog beb.. susah aku nak rajin macam sekarang nie.. ok. today what i wanna to blog about isu perkauman.. 1 MALAYSIA.. hurm.. as you know guys before this aku kerja kat DOMINO'S CUSTOMER SERVICE CENTRE  kan. So everyday kami received call dari mcm-mcm manusia dari seluruh semenanjung malaysia kecuali perlis, kedah, pahang, terengganu, dan kelantan.. if i'm not mistaken. Dominos ada lebih kurang 90 branch kat malaysia nie. and they want to make it more wide reach to 105 branch dalam tahun nie jugak. Tak kurang jugak mat saleh dan arabian yang stay kat malaysia nie. Semua pon menggemari pizza. Alhamdulillah aku tak pernah pulak dpt customer yang aku tak paham bahasa diorang. Mostly english yang diorang guna masih boleh difahami aku walaupon aku nie memang merangkak-rangkak jugak la speaking.. huhu.. so everyday masuk kerja aku bercakap tak henti-henti sampai la manager on duty cakap 'OK GUYS, NO MORE ORDER'.. aku tertanya-tanya macam mana la suara aku dalam telefon bila aku jawab kol customer. Tapi ramai customer cakap suara aku comel.. hahahaha.. comel ker..???? kui..kui..kui.. (blushing).. kami diberi verbiage supaya menjaga kualiti layanan kepada customer. Introduction verbiage nye adalah " GOOD MORNING/AFTERNOON/EVENING, THANK YOU FOR CHOOSING DOMINO'S PIZZA, I'M MARHANIS SPEAKING, HOW I CAN ASSIST YOU?" haaaaa.. macam tue la kene cakap.. pastue dah bla.bla..bla.. amik order kami kene repeat order. Pastue kene cakap cam nie plak "THE TIME NOW IS 7.30 PM (example), YOU WILL RECEIVED YOUR ORDER IN 30 MINUTES IF LATER THAN THAT YOU WILL RECEIVED 'SORRY WE WERE LATE' VOUCHER. DO CALL US BACK FOR FURTHER ASSISTANT. MY NAME IS MARHANIS. THANK YOU FOR CHOOSING DOMINO'S PIZZA, HAVE A NICE DAY.!" haaaaa.. lepas tue baru la boleh letak call. sampai kadang2 customer cakap, lajunyer cakap.. hahaha..



Atas-atas tue semua introduction. perenggan kedua nie br nak masuk isi penting. Cam nie al-kisahnya. Kawan aku nie nama SHIMI (bukan nama sebenar). dia nie agak lambat dalam system/ software yang digunakan di dominos dan dia juga x berapa fluent or not too good in english. but he try to work as csc becz he want to learn how to speak english fluently. niat dia memang bagus. But one day, dia dapat customer yang kurang sabar. Customer tue India. Perempuan. Customer speaking agak laju agaknya dan indian accents yang digunakan oleh customer tue membuat kan kawan aku nie kurang jelas dan paham. So customer nie agak bengang la bile si shimi nie lembab jer amik order dia. bile shimi dah setel amik order semua shimi nie pass call kat aku sebab dia ckp x dpt catch up apa yang customer nie cakap. So dengan polite nyer aku jawab kol 

Aku : SORRY MISS TO KEEP YOU WAITING. HOW I CAN HELP YOU?
Customer : IS IT SHIMI IS YOUR BUDDY?
Aku : YES MISS
Customer : WHAT'S YOUR NAME?
Aku : I'M MARHANIS
Customer : OK HANIS, JUST REPEAT MY ORDER
Aku : OK MISS. YOU ALREADY ORDERED REGULAR SIZE ALOHA CHICKEN HAND TOSSED CRUST, BEEF PAPERONI NEW YORK CRUST, BREADSTIX, BBQ CHICKEN WINGS,AND A BOTTLE OF PEPSI. IS IT TRUE MISS?
Customer : YES.

Aku pon ckp la bla..bla..bla.. closed verbiage semua. masa aku nak send order tue keluar pop out dr web message yang order hanya boleh dihantar dalam masa 1 jam. So, aku pon tanya la shimi nie.. dia dah ckp ker kat customer 1 jam. Shimi pon ckp dia tak cakap. Kebetulan customer tak letak lagi kol. Aku pon cakap la. hello..hello kat customer. customer tue tak jawab. at the same time shimi nie cakap "KELING TUE TAK DENGAR KOT".. aku still lagi cakap hello..hello.. tapi tak jawab jugak. So aku letak kol dan aku kol balik customer tue.. kalo tak bengang la customer tunggu 1/2 jam pizza dia tak sampai2. So bila aku kol bali customer nie angkat dan dia suruh aku kol no dia yang lagi satu. Aku pon buat seperti yang disuruh. Bila kol dia aku ckp la macm nie.

Aku : HELLO MS XXXX, I'M HANIS SPEAKING.WE REALLY REGRET TO INFORM YOU THAT DUE TO HIGH VOLUME TO TRANSACTION IN OUR STORE, WE JUST CAN MAKE 1 HOUR DELIVERY. I REALLY APOLOGIZE BECOUSE MY BUDDY SHIMI NOT INFORM TO YOU BEFORE.
Customer : WHAT..???!!! WHY SHIMI NOT TELLING ME??? bla..bla..bla.. (aku pon x dengar sgt apa dia cakap)



Pastue ada la seorang mamat yang budget hero. padahal budak baru jugak. dia tepuk bahu aku yang dia nak take over that customer. aku pon malas nak amik pusing aku pon bg la mic kat dia. Aku ingt hebat la sgt dia speaking nak handle customer. rupenyer hampeh.. cakap pon terketar-ketar. Tak semena-mena customer lagi mengamuk and start mengungkit yang dia dengar Shimi panggil dia KELING tadi. Wow.. trus keadaan jadi kelam kabut. Team leader pon tak dapat handle customer tue mengamuk. Dan team leader panggil salah seorang manager untuk handle customer tue. Kami terpaksa call store supaya cut que order. supaya pizza customer nie dibuat dahulu.

Customer nie sangat marah dan ugut nak siarkan kat media yang staff dominos very rude. patue dia cakap dia nak saman and nak bawak hal nie ke court.. Keesokkan harinya kawan aku Shimi nie kena buang kerja. Kerana tidak menghormati customer. Aku pon tak boleh nak tlg lebih. Team leader and trainner cuba nak tlg Shimi nie. Tapi big boss tetap jugak bekeras nak buang shimi. So, nak kata apa lagi.. memang apa yang shimi buat tue salah..

So people, dont simply2 call INDIA nie KELING.. Kerana ianya amat sensitif taw. KELING ibarat kasta bawahan. Kita dalam MALAYSIA nie semua sama taraf. Kita kan 1 Malaysia. TIADA BANGSA KELING WUJUD DI MALAYSIA NIE, WANG WUJUD IALAH BANGSA INDIA. So people, noted to this issue. sebab memang ramai orang aku dengar panggil India tue keling. Please respect them ok.. 

Itu jer aku nak ceritakan.. hehehe.. AKU SAYANG MALAYSIA. AKU NAK AMAN2 JER. TAMAU GADUH2.. OK BYE.

2 comments:

Anonymous said...

Salam,

Boleh saya tegur beberapa perkara mengenai isu ni?

Pertama: Jika CSE tidak dpt memahami apa yang customer sampaikan, dia tidak boleh menyerahkan atau pass kepada rakan yg juga seorang CSE. Itu hanya dibenarkan pada Team Leader,OMT,Trainer atau Support Team yang lain. Ini untuk mengelakkan salah faham jika ada apa2 isu tercetus. Jadi di dalam isu ini, cik telah melakukan kesalahan di mana sepatutnya TL yang melaksanakan tugas tersebut.

Kedua: Sebagai CSE, tanpa perlu diberitahu pun, kita tidak sepatutnya menggelar atau mengata customer dengan panggilan yg tidak sepatutnya. Jika cik atau kwn cik masih ada sikap sebegitu, anda mmg tidak layak memegang jawatan sbg Customer Service.

Ketiga: Sebagai seseorang yg pernah bekerja dengan pihak Dominos, anda tidak patut menyatakan bahawa Team Leader sbg budak baru yg cuba untuk menyelesaikan masalah anda. Dan, maafkan saya kalau menyatakan bahawa, sekurang2nya Ashraf(nama yg cik tidak mention) telah cuba menjalankan tanggungjwbnya sbg Team Leader.

Keempat: Pihak dominos sering mengambil jalan mudah dengan menghantar surat sebagai tanda minta maaf.

Walauapa pun isu yg tercetus, cik harus igt.. Customers are always right.

Ikhlas dari saya yg pernah juga menjadi staff Dominos.

Mommy yumi said...

hi, boleh saya tahu berapa gaji kerja operator and macamana nak minta kerja ni? terima kasih..=)